Připomínky k připravované zástavbě v Nádražní ulici - Roztoky

Připomínky k připravované zástavbě v Nádražní ulici

Připomínky k připravované zástavbě v Nádražní ulici

4.9. 2013 byla na stavební úřad podána žádost o vydání rozhodnutí o umístění stavby „Obytný soubor Roztoky“ v Nádražní ulici. Stavební úřad vydal 23.11.2013 Územní rozhodnutí o umístění stavby. O projektu se příliš nemluví a to i přesto, že aspiruje na nejprůšvihovější stavební projekt za poslední dobu. Na následujících řádcích vysvětlíme proč.

 

 

1) Lokalita určená k výstavbě v těsném sousedství hlavní a jediné roztocké průjezdní komunikace je zvláštní místo. Člověka znalého místních poměrů by vlastně vůbec nenapadlo, že by na tomto místě chtěl někdo bydlet. Lokalita je převážnou část dne  zastíněna a celá Nádražní ulice je ponuré, tmavé místo. V podstatě jediným směrem, kam se budou moci budoucí obyvatelé rozhlédnout bude západní výhled na často zapáchající chemičku VÚAB Pharma, která se nachází v těsném sousedství, stejně jako frekventovaný IV tranzitní železniční koridor spojující Děčín s Horním Dvořištěm. I když vlastně kdo ví ? Vzhledem k plánované výši budov, která činí 8 pater je možné, že obyvatelé horních podlaží budou moci sledovat z oken fotbalová utkání na roztockém hřišti.

Nádražní je rovněž dopravně nejslabším/nejužším místem celé hlavní komunikace vedoucí skrze město. Někteří obyvatelé nedalekého obytného souboru Na Ostrohu by mohli vyprávět jak příjemné jsou autobusy a nákladní vozidla šplhající do kopce přímo pod otevřenými okny. Vzhledem ke specifikům lokality, a množství neprodaných bytů na realitním trhu, se zdá záměr zde vystavět obytný komplex minimálně velmi odvážný.nadrazni4-nahled

Největším problémem z dopravního hlediska se jeví šíře komunikace v místě horního rohu budovy č.p. 55.  Šíře komunikace zde dosahuje pouhých 5.1 m pro pruhy v obou směrech ! U druhého, nižšího rohu budovy č.p.55 je pak šíre vozovky 5.3 m. Pro upřesnění uvedeme, že dle platných norem (ČSN 73 6110) by šířka jízdního pruhu na sběrných a obslužných komunikacích typu B a C měla činit 3,25, resp. 3 m pro každý jízdní pruh. 

Dle materiálů, které jsme měli k dispozici, připravovaná zástavba tento problém neřeší, ale ještě jej dále zhoršuje. Úzké hrdlo komunikace dle všeho zůstane a ještě se před ním budou připojovat vozidla jedoucí z uvažovaného komplexu. V žádném případě nechceme tvrdit, že letitý problém s šíří Nádražní ulice je věcí investora, ale myslíme, že by určitě nemělo město později řešit na své náklady zhoršení situace vzniklé realizovanou výstavbou. Chceme říci, že město by mělo postupovat předvídavě a řešit tuto otázku s investorem společně už nyní.  To, že zhruba na úrovni horního rohu dvoupodlažní budovy, kterou vidíte výše na obrázku má vyrůst budova pětipodlažní (SO04) rozebereme v další připomínce níže.

nadrazni-sire-komunikace-nahled

Současné úzké hrdlo

nadrazni-situace-nahled

Úzké hrdlo v Nádražní zůstane

2) Hmota a výška budov je dle našeho přesvědčení špatný vtip, ale dost možná i taktický tah investora, který objem uvažované výstavby zdvounásobil, aby měl při vyjednávání s městem kam ustupovat. Výška nejvyšší budovy má činit nadrazni2-nahled 8 nadzemních podlaží a v komplexu má být vystavěno 10! bytových domů. Nová výstavba přitom nemá nijak významně ustoupit od komunikace. Pro srovnání – bytový komplex na náměstí dosahuje výšky 6 nadzemních podlaží a to je v bezprostřední blízkosti otevřeného prostranství – náměstí. Budova je také delší, což ji alespoň opticky trochu snižuje.
Ale zpět ke konkrétním číslům. Dle dostupných informací má být výška nižších budov  cca 16 metrů (5 pater) nad úrovní komunikace a výška těch vzdálenějších dokonce 25 metrů (8 pater) ! Bohužel předkladatel i starosta s radními demagogicky obhajují, že objekty dosáhnou max. výšky „pouhých“ 5 nadzemních podlaží (podmínka odsouhlasená pro nezpracovaný RP), byť je všem jasné, že je třeba připočítat ještě drobně ustupující poslední podlaží a že díky velké svažitosti parcely je reálná výška objektů vůči Nádražní ulici vlastně o tři patra vyšší. 

Obecně návrh bytového souboru nerespektuje stávající charakter dolních Roztok. Z předložených vizualizací a stavebních výkresů je zřejmé, že se bytový komplex chová díky své velikosti vůči stávající zástavbě velice agresivně. Důvod je jediný, jak je dnes obvyklé, investor se snaží vytěžit z projektu nesmyslné finanční maximum a proto navrhuje nepřiměřenou zástavbu jak plošně, tak i výškově.

Lokalitu samozřejmě lze zastavět a vzhledem ke stavu současných budov je to i žádoucí, je ale třeba to učinit s patřičnou pokorou k danému místu. Tzn. objektů realizovat významně méně a vyznamně nižších s odpovídajícím začleněním do okolí. Mělo by být přáním všech, aby realizace zástavby tohoto rozsahu byla nejen přínosem pro kapsu investora, ale také zvýšením kvality bydlení v našem městě a to jak po stránce estetické, tak i po stránce provozně funkční. 

nadrazni-vysky-nahled

Výška uvažované zástavby

nadrazni-plan4-nahled

Hádanka: kolik vidíte dostupných parkovacích míst ?

nadrazni-plan2-nahled

Pohled na šíři ulice

nadrazni-plan5-nahled

Pohled z druhé strany

Pro lokalitu měl být vypracován regulační plán. Z nějakého důvodu ale rada města (ODS,TOP09,Sakura) a někteří další zastupitelé zapomínají a tak se regulační plán nakonec nerealizoval! Praha má například vyhlášku č. 26/1999 Sb. hl.m. Prahy, která striktně reguluje parametry výstavby v hlavním městě. Dle čl. 8 této vyhlášky například musí obytné budovy s protilehlými okny dodržet vzájemný odstup, který musí být minimálně stejný, jako výška vyšší z budov. Toto jsou pravidla pro hlavní město Prahu. Města naší velikosti by měla být k výstavbě logicky ještě přísnější. Existence regulačního plánu či vyhlášky nastaví  platná pravidla pro všechny kdo přijdou s developerským projektem, nehledě na to, že jasná pravidla vždy eliminují významný prostor pro jejich možné ohýbání a někdy i možnou korupci při vyjednávání s investory.
(Edit: V původní verzi předešlého odstavce byla kritizována, absence podobné vyhlášky. V tomto ohledu jsme byli upozorněni na skutečnost, že Roztoky možnost přijmout takovou vyhlášku nemají. Neznamená to však, že možnosti nemáme žádné. Za chybu se omlouváme )

3) Parkovací místa. Tak toto je kapitola sama pro sebe. Spočítali jste počet parkovacích míst mezi domy ? My jsme napočítali 12+1 parkovacích míst pro návštěvníky oněch 122 uvažovaných bytových jednotek, ale zároveň i pro návštěvníky obchodů, které bude bytový komplex obsahovat. Komplex má disponovat i parkovacími stáními pod zemí, ale pokud tato nebudou veřejně přístupná a nebo budou příplatkovou položkou k ceně bytu (tedy pod závorou), mají se všichni obyvatelé v okolí na co těšit. Zažili jsme to už dvakrát – na náměstí a na již zmíněném Ostrohu. Po vytěžení maxima  investory muselo město sáhnout na zelený pás v Masarykově ulici a po letech zde vybudovat betonová parkovací stání. V případě Ostrohu zase parkující vozy migrovaly do okolních ulic. Toto už nikdo nikdy nenapraví.

masarykova-stara-nahled

Urbanisticky velkoryse pojatá Masarykova ulice. Dnes je na zeleném pásu parkoviště

namesti-stara-nahled

Dokonce i v dobách k architektuře bezohledných se to s hmotou nepřehánělo.

2168671992-nahled

Naši předci dimenzovali veřejná prostranství velkoryseji a to ještě neřešili kam s automobily

nadrazni-vyskja-namesti-nahled

Budova na náměstí dnes

Autor: Článek je kompilací příspěvků více autorů – členů SZ a sympatizantů SZ. 


Komentáře

1 | miguel @ | před pěti roky

delate si prdel ?

Tohle preci neni mozny !!!! ? Vsude ticho po pesine, v Odrazu se resi osobni debility a pritom se potichu pripravuje neco tak strasnyho !

Kurvy Odeesacky uplatny, uz aby tahli ! Jo Pohl, ten korumpovat umi, uz aby ho v te kauze s Rathem zavreli.

reagovat

... a nějaká pracovní místa...

Tak mám úředně potvrzeno, že /… Regulační plán Nádražní ulice nebyl zpracován. …/ hmm… to je tedy chyba které zatím nerozumím. Ještě mám na úřadě požádáno přes 106tku o UPI územně plánovací informaci. Podle všeho co sem zatím zjistil, je, pro nalezení optimální cesty mezi snahou developera maximálně zhodnotit dané území a potřebou města co nejlépe využít dané území, stavební uzávěra. Škoda staré továrny, škoda tohle území pro rezidenční zástavbu. Tam by mohla být řada komerčních prostor, občanské vybavenosti a jako bonus trvalé dopravní řešení provozu Nádražní. A nějaká pracovní místa…

reagovat

3 | Jana Netolická | před pěti roky

Díky moc za post tohoto článku na FB. Je moc hezky a věcně napsaný, ale zároveň i smutný, když vidím ty staré fotografie. Snad váš článek něčemu pomůže, i když tomu po pravdě moc nevěřím :-(

Jana

reagovat

4 | Věra Průšová | před pěti roky

Dopravní omezení

Počítá se s nějakým dopravním omezením a bude město nějak dohlížet na to aby byla auta očištěna než vyjedou ze stavby ? Toto mi dost vadí. Zaplatím za čištění auta a za pár okamžiků jsou to vyhozené peníze jenom proto, že někdo kašle na předpisy.

Když jsem bydlela v Berlíně, měli na stavbě naproti při výjezdu jakousi myčku, kterou čistili vozy než je pustili na komunikaci. Byl to takový rošt, na který se najelo a u něj stáli dva chlapíci ve skafandrech a s tlakovou vodou. Čistili kola každého auta, které jelo ze stavby.

Myslím, že tady se bude hodně bagrovat a hodně vyvážet. Aby zase nejezdili přes Roztoky i přes omezení a nezadělali celé město.

reagovat

5 | D.Z. | před pěti roky

Haha, co cekate ?? Znate Pohla ? Ten ma obslaple nejen Roztoky. Na prasarnach a korupci postavil vse. Ted ho vysetruji i v kauze s Rathem a to je spicka ledovce. Pochazi z Roztok a Roztoky ma dobre osefovane. Proto je vsude ticho po pesine. Vydela na tom tolik, ze ty mlade socky v rade si koupi za bonbon.

Fuj velebnosti !

reagovat

6 | Jan Pekarek | před pěti roky | www.roztoky.cz

souhlas

Krásný článek. Souhlasím skoro do posledního puntíku. Je to strašnĕ veliké a s tĕmi parkovacími místy máte pravdu. Trochu nesouhlasím jen s tou komunikací. To úzké místo je v místě severnějšího rohu a tam je komunikace širší, ne o moc, ale je.

reagovat

7 | ach joi | před pěti roky

děkuji

Chtěla bych se vrátit do té doby na fotografiích. Je mi z nich nějak smutno, když vidím, jak se to tu za poslední léta zvrhlo :-( Vedle VTP roste další betonový monument.

reagovat

8 | Milos Fabian | před pěti roky | pravda

Na Zalove, kde mohla byt rezidencni ctvrt se stavi druha betonova krychle, ktera mohla byt treba prave v neatraktivni lokalite Nadrazni

Kocourkov

reagovat

9 | Michal Rousek | před čtyřmi roky

Pryč s ODS. Už aby byly volby :-(

reagovat

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.