Kolik by měl(a) brát učitel(ka) na ZŠ a SŠ?

Kolik by měl(a) brát učitel(ka) na ZŠ a SŠ?

K tomuto zamyšlení a zároveň analýze mě vyprovokovalo několik věcí. Jednak častý spor o to jak platit dobré učitele aby neodcházeli ze školství, a zároveň kampaň některých kolegů ze Strany Zelených, kteří nestojí nohama na zemi a vytvářejí „pseudo-témata“ (viz. Poslední kampaň „kolik stojí 1kg hovězího produkce CO2?“).

Zkusme tedy seriózní analýzu a společenský návrh něčeho, co má smysl….

Pro základní data odměňování učitelů na Základních školách beru tyto hodnoty – průměr 5h odučených denně, 24 žáků ve třídě, 198 pracovních dní v roce, 200Kč za hodinu individuálního doučování, 100Kč za hodinu hlídání dítěte „paní-na-hlídání“, 40% řekněme „management fee“ které by učitelé ze své platby přispívají na chod školy, vedení a ministerstvo… Zní to skoro jako zadání písemné práce :-)

Začneme s výpočtem „hodinové sazby“
Hlídání při 24 dětech, kvalifikovaný odhad posuzuje náročnost vůči paní na hlídání cca 4 násobně – 400Kč.
Sazba za doučování vs učení 24 dětí posuzuji cca 3 násobně – 600Kč.
Hodinovou sazbu učitele ZŠ tedy určuji na 1000Kč za odučenou hodinu 24 žáků.

Roční sazba
V této části je to jednoduché – hodinová sazba*počet hodin denně*počet dní v roce.
Výsledkem je roční sazba učitele na ZŠ 990tis Kč

Výpočet průměrného platu učitele
Výpočet je určen po odečtení „management fee“ a vydělení 12 měsíci (včetně prázdnin). Jaký tedy vyjde výsledek?
Průměrný plat učitele na ZŠ by podle mého názoru měl být 49 500Kč měsíčně.

 Je to hodně? Je to málo? Řekněme, že tak by to mělo asi být…. a jak u učitelů SŠ? Při použití této metodiky by se o 50% zvedla cena za doučování z důvodu vyšší náročnosti přednášené látky, sníží se počet odučených hodin (4,5h), zbytek nechám.

Jaký by byl výsledek? Průměrný plat učitele na SŠ by podle mého názoru měl být 57 900Kč měsíčně.

Závěr?
Snad laskavý čtenář uzná snahu o vytvoření spravedlivého modelu odměňování, který vzal do úvahy realistické vstupy pro seriózní analýzu..

Komentáře

1 | Vena | před dvěma roky

…zajímavý článek, některé věci by bylo potřeba dotáhnout , ale zjednodušeně řečeno by si měla společnost uvědomit, že bychom se neměli rozčilovat, že učitel má zase prázdniny, že se neustále fláká, že je to nicka, která nevydělává dost peněz…, ale ten pohled by měl být opačný, škola (stát prostřednictvím školy se stará), která je ve většině případů zdarma se mi postará o dítě od 7,50 do 15,30, já nemám starost o dítě, dokonce se mu snaží něco dostat do hlavy.....to, že dítě může být nemocné, to že bude mít prázdniny jsem věděl , když jsem se rozhodnul to dítě mít…pohled na učitele bude hodně negativní, dokud si nebudeme vážit jejich práce a vnímat je jako partnery, kteří se mi starají o děti, samozřejmě je učitel a Učitel, ale dostat kvalitní lidi do školství je fuška, když je nezaplatíme, ale za večerní doučování jsme ochotni platit stejné lidi úplně jinak…zapla´t pánbůh, že drtivá většina kvalitních učitelů je, všude se najdou černé ovce, ale ty dostaneme ven, když ty dobré náležitě ohodnotíme.....

…a to přijdou novely zákonů, to se máme všichni na co těšit........., ti dobří mladí kantoři zřejmě utečou, hlavně, že budeme rádoby demokraty a bude inkluze (vůbec se neptáme zda o to ti, kterých se to týká stojí), nebudeme moci používat v chemii chemikálie…at­d......co chceme, když výdrž ministra školství a nějaké linie je směšně krátká, vždyť vlastně nevíme co chceme…

učitel v ČR je tak všestranný, že zůstává rozum stát, umí pracovat s intaktními žáky, se žáky se všemi poruchami učení, přizpůsobí se všemu… hlavně, že pedagogické fakulty na to nové kantory absolutně nepřipravují a jede se stále stejná linie…

je mi líto budoucích žáků, kantorů i rodičů, není vize školství, ani dlouhodobá cesta kam školství má jít a co vlastně chceme se neustále mění, umíme jen říkat, že kvalita všeho jde dolů, ale smysluplnou reformu nemáme, není politická dohoda to řešit a bohužel loby funguje… spravujeme školství od maturit, nikoliv od základů......

pozn. věděli jste, že talentovaných žáků je v Praze 30% (víceletá gymnázia), ale teorie říká, že talentovaných je v populaci 10%, není to divné, neničíme základní školství, tím i střední, nemluvě o pravděpodobnosti a šanci studovat VŠ, která je enormní…

musí mít každý VŠ?
musí mít každý maturitu z matematiky? Kolik lidí, od 25 výše ji má? Zlepšíme tím něco? ---- budeme univerzální, ale nepoužitelní

Těch otázek mne napadá 1000…

reagovat

2 | Adam @ | před jedním rokem

Učitelé

Zajímavá by byla SWOT ANALÝZA jakékoliv školy; zvláště pak by mě zajímalo, při jaké redukci učitelských míst by škola mohla podávat ty samé nebo možná i vyšší výkony…Já osobně jsem přesvědčený, že ve školství (v řadách učitelů) je pořád minimálně deset procent učitelů, kteří tam nemají co dělat. A těch deset procent, to by byl balík peněz na přerozdělení :-)

Pokud bychom dali učitelům padesát, šedesát tisíc, rázem máme nástroj k přirozenému konkurzu na místo UČITEL. A nepotřebujeme žádné další komplikované metody a postupy. Ono by se to vykrystalizovalo samo, byli bychom překvapeni, jak rychle :-)

reagovat

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.